ALTERNATIV CANCER

Ett otroligt need att skriva om allt jag hittar och går igenom under min kamp att bekämpa min cancer. Jag hittar så mycket under mina sömnlösa nätter på webben att jag tänkte att det kunde vara bra att samla all info på ett ställe.

Sond Ont

Publicerad 2013-02-25 04:14:13 i Dagbok, Sondinfo,

23 februari
Skulle gjort ett inlägg igår men jag var så himla trött och hade nåt vansinnigt ont.
Man blir lite sur på sjukvården ibland, för en del grejer blåser dom upp så det blir jättestort medans andra låter som en petitess. Att sätta en sond skulle vara en petitess. In, tjong, ut, lite ont, klart!
Det var i princip info jag fick.
Nu efteråt så fattar jag ju att ett hål i magen g ö r ont! Men jag tänkte inte på det innan. Och nu har jag ont som fa-an rent ut sagt. Googlade hela nätet igår för att se om det var normalt men hittade väldigt få inlägg. Inget som gjorde mej klokare, heller. Pratade även med en sköterska som sa, "åh, har du s å ont?"
Varpå jag replikerade, "vaddå, är inte detta normalt?"
-Jag vet inte, vi brukar ju skicka hem patienterna efter en dag.
-Och ni har ingen follow up då? frågade jag
-Njae, inte direkt, svarade hon.
Så här sitter jag med pieceofcakesonden som helt plötsligt inte alls är så kul... :-(
Klockan halv sju imorse ringde jag till avdelning 61 direkt och frågade om detta var normalt.
Alltså, jag har så ont nu att det känns ibland som förlossningsvärkar fast runt magsäcken. Jag lovar att nu har jag örnkoll på var d e n sitter!
En läkare ringde upp efter en timma och sa att alla reagerar olika. Men om jag inte har feber så är det ingen fara.
Jag har alltså börjat fundera på att skjuta på behandlingen om det inte blir bättre, svarade jag.
Men hon lugnade mej med att tala om att jag tog för lite painkillers och väntade för länge så att smärtan hann att eskalera.
Hon bad mej vänta över helgen och återkomma på måndag.
Så vi får väl vänta då :( jag och tålamod...;)
Problemet här är ju åter igen info. Dom har skrivit ett jättefint infoblad om massa grejor, men har ingen info om smärta efteråt.
Dom berättar inte heller innan man kommer att man inte kommer att få mat på ett dygn. (om man inte jagar efter sköterskan i korridoren med droppvagnen i högsta hugg förståss;)
Hade någon sagt, ät ordentligt innan, för när sonden är satt får du inte mat förrän nästa dag och ha med dej egen kost. För på sjukhuset finns inget laktos och sockerfritt. Även om du har gett den infon innan. Samt förbered dej på smärta i fem dagar, det är normalt. Så hade jag nog sett på det här lite annorlunda.
Dessutom har jag blivit förstoppad kom jag på nu, så kanske är det anledningen till att jag har ont... Vem vet?

Under tiden vilar jag lite medans en av mina bästa vänninnor har kommit på besök med sina barn och sin mamma och fixar för stunden god mat i mitt kök.
Som min lilla dotter sa, "mamma, du måste ha jätteont som har gått och lagt dej när du har gäster. Det har aldrig hänt förut."
Det har hon rätt i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anette

"Jag har inte många bollar i luften, jag har ett bollhav" 2-barns mamma född -67, driver 4 företag inom hotell och restaurang och dygnet har inte tillräckligt med timmar. Det är väl förmodligen därför jag har fått cancer... Jag försöker alltid att se något positivt i allt elände och i detta fallet är det nog att jag blir tvungen att jobba mindre. Men det ska gudarna veta, det är f-n inte lätt. Är man van att ha koll på allt så är det också väldgt svårt att släppa. Samtidigt som ett kontrollfreak som jag måste naturligtvis lägga min näsa i allt som händer även om jag borde vara hemma och ta det lugnt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela