ALTERNATIV CANCER

Ett otroligt need att skriva om allt jag hittar och går igenom under min kamp att bekämpa min cancer. Jag hittar så mycket under mina sömnlösa nätter på webben att jag tänkte att det kunde vara bra att samla all info på ett ställe.

Behandlingsdag 6

Publicerad 2013-03-14 15:12:00 i Dagbok,

22 dagar kvar...
Vikt 68 kg  Proteinbarer är bra ;-) Jag menar 58 kilo... skrev fel :)
Idag har jag strålning cellgift strålning så det innebär hela dagen på sjukhuset.
Medicin: en ingefära kapsel morgon och kväll. Nu ska vi se om jag får bort illamåendet helt denna helgen.
Alltså det här med ingefära är något som jag kom på själv eftersom jag åt det när jag var illamående när jag var gravid med Tera. Har även konsulterat min spanska läkare om detta.
Googlade nu ginger och chemo, hittade följande länk:
http://lungcancer.about.com/od/alternativetreatment1/f/Ginger-For-Chemotherapy-Induced-Nausea.htm
 
Dvs. Färsk ingefära 2-4 ggr om dagen i en kopp te eller varmt vatten.
Detta stärker även immunförsvaret och kan hämma svampen i munnen. Bra att veta. Dessutom så kan ingefära vara cancerhämmande, så vad har man att förlora?
http://www.ingefära.nu/egenskaper
 
Jag har pratat med doktorn om att bara ta en illamående medicin, så får vi se om vi tar bort en del av tröttheten också.
Dietisten säger att jag ska äta något varannan timma, så nu har jag och göra... =)
 
Idag började dagen med strålning som vanligt. Vi sitter i en väntsal som till solariet typ och det sitter alla möjliga människor där. Flest i åldern 40-60. De flesta ser helt friska ut. Förvånansvärt friska ut, faktiskt. Man tänker hon som är så snygg kan väl ändå inte ha cancer. Men det har dom. Dom upplever säkert samma emotstridiga känslor som jag när jag kommer dit. Det är det som är skumt med den här sjukdomen. Det syns inte på utsidan. Oftast. Självklart ser man även patienter som kommer inkörda i sjuksäng men dom är väldigt få.
Det har varit fel på maskinen i grannrummet så väntetiderna har varit långa och idag fick jag vänta en timma på att komma in till min maskin. Jag frågade om den strulade och sköterskan grymtade lite.
Tänkte i mitt stilla sinne, undra om dessa maskinerna är så tillförlitliga när dom strular hela tiden.
Fick på mej min Hannibal Lector mask och lade mej tillrätta.
Nu börjar jag ha koll på hur länge strålarna kommer och hur det låter och var dom är någonstans. Den cirklar runt huvudet och skjuter från olika riktningar som från ett rymdskepp ungefär.
Det var bara det att idag så sköt den väldigt länge på en plats. Så jag började räkna efter. Upptäckte att den hoppade vissa fält och när den helt plötsligt stod stilla så visste jag att någonting var fel.
Sköterskan kom in och sa att säkerheten är jättehög (utan att jag hade frågat) vilket gjorde mej ännu mer fundersam. Strålkanonen hade verkligen ingen lust och kärvade som bara den.
Det känns så där, att ligga fastkedjad i en Hannibal Lector mask och vara en levande försökskanin i en strålmaskin. Alltså, i min värld där vi vet att datorer kan löpa amok, maskiner hittar egna vägar eller hänger sej, undrar man vad det finns för garantier att inte så sker här och att den här strålgrejen drar igång med dunder och brak och vips så är man tillbaks i framtiden...!
Helt plötsligt rasslade den igång och började köra igen. Men helt plötsligt gjorde den om och strålade om ett fält som redan var strålat. Då fick jag nog.
Ropade på personal och sa att det här känns inte bra.
Jag har ingen lust att ligga här i er försöksmaskin som inte fungerar och få dubbla strålningsdoser!
Dom sa att det bara var ett fält kvar och att det var helt omöjligt att den strålade dubbelt.
"Jag h ö r  att den hänger sej!" sa jag.
Nej, det är helt omöjligt sa dom.
Jag tvivlar, men som sagt, jag är ju i deras händer så what to do...?

Efter det gick jag sådär lagom glad upp till cytostatika behandlingen och som tur är så har vi ju rätt trevligt här uppe i vårt eget fikarum =)
Träffade idag två killar som har samma diagnos som jag och ligger nästan likadant i behandlingskedet. Göte, visade sej vara en himla positiv kille som dessutom spenderar mycket tid i Lysekil så vi hade träffats förr. Det är skönt att träffa folk som gör samma resa för man förstår varandra på ett helt annat sätt. Graham, som också var fantastisk positiv till det mesta och har barn i samma ålder som jag.
Så här har vi tjatat på och löst världsproblemen, medans vi slåss om toaletten =)
(när man får cytostatika så får man urindrivande efteråt så att man rensar ut)
Vi gjorde en inbördes turlista jag och Göte och skrattade gott. Man får vara glad för det lilla =)
När jag var klar så kom personalen och sa att det inte blir någon eftermiddags strålning...maskinen var sönder, igen...
Hm...?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Gunvor

Publicerad 2013-03-14 15:43:51

Min vän. Har du gått upp 12 kg på 1 dag???? Vad fasen har du petat i dig då?
Miss u!

Svar: Det var en bra observation =) skulle bara kolla om ni va mé... ha-ha :-D
Saknar dej med! Förlåt för min mailbomb. Var bara lite hyperkreativ igår... ;)
Anette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anette

"Jag har inte många bollar i luften, jag har ett bollhav" 2-barns mamma född -67, driver 4 företag inom hotell och restaurang och dygnet har inte tillräckligt med timmar. Det är väl förmodligen därför jag har fått cancer... Jag försöker alltid att se något positivt i allt elände och i detta fallet är det nog att jag blir tvungen att jobba mindre. Men det ska gudarna veta, det är f-n inte lätt. Är man van att ha koll på allt så är det också väldgt svårt att släppa. Samtidigt som ett kontrollfreak som jag måste naturligtvis lägga min näsa i allt som händer även om jag borde vara hemma och ta det lugnt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela