ALTERNATIV CANCER

Ett otroligt need att skriva om allt jag hittar och går igenom under min kamp att bekämpa min cancer. Jag hittar så mycket under mina sömnlösa nätter på webben att jag tänkte att det kunde vara bra att samla all info på ett ställe.

Det blir bättre...

Publicerad 2013-03-04 12:02:00 i Dagbok,

Dom tycker att jag börjar bli jobbig på Sahlgrenska nu.
Jag är inte direkt orolig för strålningen eller cellgifterna egentligen, under förutsättning att jag lyckas hålla mej frisk under tiden.
Planen var att jag skulle börja min behandling och vara i fantastiskt gott skick när jag började.
Jag har varit så noggrann med att boosta mej själv så bakslaget med den här sonden och komplikationerna som gör att jag fortfarande har ont, svårt att bära och är mindre rörlig, gjorde mej minst sagt nedslagen.
Är det då så konstigt att man är orolig för att köra igång med en strålbehandling som sätter ner immunförsvaret och därmed utsätter sej för en risk att det inte läker ordentligt.
Det tycker inte jag.
Men min läkare blev irriterad!
Jag försökte förklara att jag är orolig och att jag kan behöva två dagar till för att känner mej så stark att jag kan köra ner själv och bära upp mina väskor till lägenheten själv. Som det är nu kan jag inte ens gå och handla mat.
Det här är en ganska viktig grej för mej.
Jag är dessutom helt övertygad om att den psykologiska aspekten i detta är jätteviktig för rehabiliteringen av strålningen. Mår man psykiskt bra så funkar immunförsvaret bättre.
När jag dessutom frågade om han verkligen var säker på att det verkligen inte medför några risker att starta en behandling så blev han skitsur.
-Du måste lita på mej! sa han.
Det förstår jag att han tycker, men sist gång jag gjorde det fick jag en sond i magen som skulle vara ett enkelt ingrepp och hamnade på sjukhus i en vecka....
Så är det så himla konstigt att man undrar?
Det blev lite tjafs där och jag sa till honom att "Vi tjafsar som ett gammalt par";), det är ju inte det som är meningen...
Då blev han ännu mer upprörd och jag sa till slut till honom, "Andas! Om jag är orolig så behöver du inte bli arg och irriterad, du får ha lite tålamod med mej..."
-Jag har haft tålamod med dej i tre månader nu, fräste han, säg inte att jag inte har tålamod.
Känns lite tråkigt då jag hela tiden har känt att han har varit schysst och rak, även om vi inte har delat uppfattning, så har jag i alla fall känt att jag har haft förtroende för honom.
Nu känner jag mej mest besviken.
Hur som helst, nu har jag bestämt att vi kör igång på torsdag istället så jag hinner kurera mej  lite till.
Bonus blir att jag hinner se Sagas gitarruppvisning på onsdag =)
Kram på er!
 
Status idag:60,5kg.
 
 

Kommentarer

Postat av: Marie persson

Publicerad 2013-03-05 21:01:10

Hoppas du kan komma igång med din behandling på torsdag många styrke kramar tänker på dej ❤

Postat av: Tina Hammar

Publicerad 2013-03-06 09:37:14

Bra att du står på dig. Säg till honom – Är det du eller jag som har Cancer. Är det du eller jag som bestämmer över min kropp. ?

Förtroende är något som byggs upp med tiden och något man förtjänar. Aggression är inte förtroendeingivande och dominans skapar avstånd.

Du har förstått att han är där för att hjälpa dig på sitt sätt med den kunskap som han besitter. Kunskap och vad som är rätt eller fel behandling skiljer sig även inom vetenskapen så han är inte allvetande. Återigen faller valet på dig.

Kanske får han nöja sig med att du har förstått allvaret och det är upp till dig att bedöma när du är redo. Vad som än händer är det DU Anette som får bära konsekvensen av ALLAS agerande.

Så hälsa honom från mig - BACK OFF, mthr effer ;)

Svar: Tack sötnos! Det är skönt att få stöd! Lite jobbigt blir det faktiskt när mycket resulterar i onödiga diskussioner.
Men jag är ju född envis, som tur är ;)
Kram på dej!
Anette

Postat av: Carina Forsström

Publicerad 2013-03-06 16:17:13

Hoppas det blir bra imorgon, känner dig starkare och att du kan påbörja behandlingen. Jag tycker du är en fantastisk tjej och en förebild för oss andra. Modig, stark och framförallt klok! Klart du har rätt att vara orolig, din läkare hade förmodligen privata problem som gick ut över dig, din stackare. Jag håller tummarna för dig och kommer att tänka på dig extra mycket imorgon. Många kramar Carina

Svar: Tack söta du!
Imorrn kör vi =)
Anette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anette

"Jag har inte många bollar i luften, jag har ett bollhav" 2-barns mamma född -67, driver 4 företag inom hotell och restaurang och dygnet har inte tillräckligt med timmar. Det är väl förmodligen därför jag har fått cancer... Jag försöker alltid att se något positivt i allt elände och i detta fallet är det nog att jag blir tvungen att jobba mindre. Men det ska gudarna veta, det är f-n inte lätt. Är man van att ha koll på allt så är det också väldgt svårt att släppa. Samtidigt som ett kontrollfreak som jag måste naturligtvis lägga min näsa i allt som händer även om jag borde vara hemma och ta det lugnt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela