ALTERNATIV CANCER

Ett otroligt need att skriva om allt jag hittar och går igenom under min kamp att bekämpa min cancer. Jag hittar så mycket under mina sömnlösa nätter på webben att jag tänkte att det kunde vara bra att samla all info på ett ställe.

Orka...

Publicerad 2013-03-26 20:59:17 i Dagbok,

Behandlingsdag 13, 14 togo...
Vikt 59 kg.
Nu är det tungt.
Den positiva andan som jag skulle hålla i den här bloggen har gått och gömt sej. Som sjuksyster Catharina sa, du måste nå botten innan du kan ta dej upp. Jag undrar hur långt det är kvar till botten... Cancerbehandling mot halsen är den tuffaste behandlingen, säger dom. Det här känns för jävligt. Jag sa till en gammal vän idag på telefon, jag är inte ens tio procent av mitt gamla jag... Jag orkar ingenting. Mentalt vägrar jag även inombords att åka till göteborg. Det är därför när måndagen kommer som jag får åka upp och ner eftersom jag aldrig lyckas hinna packa. Sen när tisdagen infinner sej så lyckas halva dagen gå och när jag väl ska åka, får jag packa i sån hast att jag glömmer hälften. Sen irrar jag omkring för att hitta mina mediciner som jag inte vet var jag har lagt (säkert en innboende protest mot att jag inte vill ta dom...) och idag glömde jag sprutan till sonden och tandborste och febertermometer.
Som tur är har jag fått en egen tandborste hos Lasse och Tea :)
Fick fjäskat till mej en extra spruta av dietisten, så var det löst. Hon sa, "Jag förstår, det är mycket att hålla reda på." "Inte direkt", svarade jag. "Jag fattar inte varför jag glömmer så mycket bara?" Jag är ofokuserad och förvirrad. Det är den känslan tror jag, som stör mej mest. Att jag inte lyckas hålla ordning på mej själv. Jag har ju alltid hållt ordning på alla andra också...;)
På vägen ner till göteborg kom jag på att jag glömt ta ur tvätten. Så nu fick mina flickor en snabbkurs i torktumling.
Smaken i munnen är värst. Det känns som om jag har haft en rostig spik i munnen och smaken går inte bort. Det är svårt att definiera om man är illamående eller inte när man har en konstig smak i munnen som ger en olustig känsla hela tiden. Sen det här fruktansvärda slemmet som jag måste harkla upp och spotta ur var 5 minut. Skitjobbigt. Som snuva i munnen typ.
Ibland försöker jag svälja. Då får jag tusen nålar i svalget. Te funkar inte heller. Allt smakar järn. Ingefäran har gett mej illamåendeaccossiationer så nu mår jag illa av den smaken också. Det är svårt med smaker nu. Allt gör att jag mår illa eller så smakar det för jävligt helt enkelt. Försöker äta lite barnmat. Något som är lättsmält. Det smakar wellpapp och river lika mycket i halsen. Fick sondmata mej med en proteindryck. Tvingade i mej en banan som smakade omogen fastän den var mogen... Det hjälpte något, fast nu är jag hungrig igen. Min mage vill ha mat att jobba med. Ska prova med lite musli och yoghurt nu.
Om ni undrar varför jag inte ringer så beror det på att det gör ont att prata för stunden. Passa på och njut! Det är inte ofta jag är tyst... ha-ha.

Kommentarer

Postat av: Kalkstenssommar

Publicerad 2013-03-27 09:49:18

Fina du!
Jag tycker du verkar vara oerhört positiv trots din mycket svåra situation! Förvirring och trötthet, det verkar höra till den här skitsjukdomen!

Kämpa på m strålningen, det finns ett slut, du är snart där. Tänk va skönt det är när det vänder o man har färre dagar kvar!

Stor kram till dig
L

Postat av: Louise Paulsson

Publicerad 2013-03-28 11:25:56

... herregud quinna, du är min hjältinna.. med tanke på den härliga positiva energi som du alltid sprider omkring dig så är jag helt säker på att du (i vanlig ordning) är lite för tuff mot dig själv <3... i mina tankar, du... bästa Anette.. ta hand om dig o jag hoppas att du får en så braig helg du kan under omständigheterna med dina fina flickor <3 krams

Postat av: Kära vän vad bra du gör detta

Publicerad 2013-03-28 22:31:30

Ja,förstår att det känns mer än jobbigt nu?! Du tar dig igenom, du får kämpa sakta sakta,skit i allt annat... Jag fick be min syster det oxå och fick hon hjälp av antidepp och om det är någon gång i livet man kan behöva ta till sånt så det var det väl under sådanan här omständigheter om det hjälper stackars huvet?! Anette det går, och det är bra tt du talar om hur du mår! Min syster tappa lite minne men det blev så av behandlingen nu är allt ok, så du vet det, och igen...pumpa i energi och näring så alla sätt. En sak till Anette jag tror bestämt att man konfronterar sorgen med sin mamma om man mist sin mamma i detta om man själv drabbas.Det är inte en person som drabbas av cancer ...det är en familj även om det bara en som är sjuk. Min syster drabbades av sorgearbete mitt i detta pga det. Men det går också över, hon mår bra nu även om hon är darrig av resan för det blir man, men sitt med visshet om att ont med ont fördrivas ... så skall skiten bort, även om värk är något man inte skall behöva ha!Får du bedövningspray för halsen? Tänk va bra du kommit fram hit nu!...och du även om du kanske kryper fram lite i taget, men du är på god väg nu, och har gjort hur mycket sa du nu? Snart snart minskar det bara per gång.... du ska se att det går, även om det inte är vackert!Men det får du skita i högaktningsfullt nu..igenom bara!
och, DU är inte din mamma, du har en annan tid och hjälp. Fortsätt med näring nu till kroppen och själen, vila raring, ring när du vill, och be om hjälp om du behöver, Jag kommer... och lova nu att DRA I BRA MED KALORIER och PROTEINER. Många många kramar. PS.Du är ju overachiever... så du gör säkert detta med bästa betyg också:-, så det så! Katarina

Svar: Tack söta ni för all peptalk och support! Det är en ren glädje att gå in och se era kommentarer och det är den stor del i att jag orkar vidare. Har en tuff dag idag men den är genast mycket mer hanterbar när man får stöd och support.Glada påskkramar till er alla!
Anette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anette

"Jag har inte många bollar i luften, jag har ett bollhav" 2-barns mamma född -67, driver 4 företag inom hotell och restaurang och dygnet har inte tillräckligt med timmar. Det är väl förmodligen därför jag har fått cancer... Jag försöker alltid att se något positivt i allt elände och i detta fallet är det nog att jag blir tvungen att jobba mindre. Men det ska gudarna veta, det är f-n inte lätt. Är man van att ha koll på allt så är det också väldgt svårt att släppa. Samtidigt som ett kontrollfreak som jag måste naturligtvis lägga min näsa i allt som händer även om jag borde vara hemma och ta det lugnt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela