ALTERNATIV CANCER

Ett otroligt need att skriva om allt jag hittar och går igenom under min kamp att bekämpa min cancer. Jag hittar så mycket under mina sömnlösa nätter på webben att jag tänkte att det kunde vara bra att samla all info på ett ställe.

DIAGNOS & TUMÖRKONFERENS

Publicerad 2013-02-10 21:41:00 i Alternativ, Cancer,

Man ska vara frisk för att orka vara sjuk sa någon...
 
Diagnos oktober / kontrast no 1
I min ursprungsdiagnos fick jag reda på att jag hade en 35 mm. cancer i halsen. Det var den läkaren på Karlanderska tog prov på.
Knölen som man såg på utsidan halsen trodde jag.
Nope!
 
Läkarträff 1 oktober
Väl på tumörkonferensen var jag väl förberedd och hade med mej ett block med ca 25 olika frågor.
Läkaren som var en tjej och inte speciellt sympatisk visade klart och tydligt att hon tyckte att jag var helt dum i huvudet som valde alternativ vård.
Jag satt där själv med mina 25 frågor och jag drog dom en efter en.
Det var väl under en av dessa frågor som det kom fram att knölen jag kände inte var cancern, eller i alla fall inte modern. Det kunde mycket väl vara en dotter tumör.
Så alltså satt själva ursprungstumören i svalget istället och var som ett öppet så fick jag reda på.
 
Vilket innebar att jag gick dit i tron om att ha en tumör, men hade istället tre... ?
 
När man väl hade hämtat sej från den chocken så var jag redan på väg till Spanien och Clinica Hilu. (se inlägg Hilu)
På Clinica Hilu fick jag också reda på att om man är och drar i tumören för att ta ev. prover så är risken att man aktiverar tumören och därav att jag helt plötsligt fick ytterligare en svullnad längre ner på halsen. Kul! Det hade dom  i n t e  berättat i Sverige.
 
Ett tips!
Gå inte själv på dessa konferenser. Träffa inte läkare själv som jag har gjort. Det är jättejobbigt att hålla reda på allt dom säger, även om man har med sej papper och penna, samt som en mycket vis doktor på öronnäsahals på Sahlgrenska sa. Det är så lätt att man missar något i info och om man är två så kommer man ihåg dubbelt så mycket.
 
Läkarträff 2 november
Jag vill inte göra strålning och cellgifter! (se inlägg mammas cancer)
Efter mycket diskuterande fram och tillbaka så sa han;
"Att prata med dej är ju som att bestiga Mount Everest" (:-D jag brukar ha den effekten på folk...:-D)
och det spelar ju inte så stor roll vad jag tycker här. Huvudsaken är att du är nöjd med det du bestämmer och vi rekommenderar starkt vår behandling men vill du kolla andra alternativ så får du självklart göra det.
Han hade i alla fall  l i t e  mer vidvinkelseende...
Så han har jag behållt. ;)
 
Diagnos januari / kontrast no2
Enligt telefonsamtal med min vettiga läkare fick jag veta att min moder-tumör hade växt från 18x15 till 21x17 mm.
Knäckt över detta blev jag naturligtvis först. Ner i det svarta hålet igen...
 
Strax efter det åkte jag ner till Spanien och pratade med min läkare där så kom jag på att tumören hade ju varit 35 mm från början. Hm??
 
Ringde upp min läkare i Sverige och frågade hur det låg till och då visade det sig att dom hade bestämt på tumörkonferensen att den var 20mm. (???)
Känns det som om vi blir klokare nu?
Nope!
Så jag skrev ett mail till Karlanderska och bad dom jämföra röntgenbilderna av samma läkare men då vill dom inte hamna i trångmål, som jag fattar det, så nu ligger bollen hos mej.
 
Uppdrag: Att hitta en neutral röntgenläkare som kan jämföra mina två kontraster.
På det viset kan vi se om hypertermin i Spanien har gjort utslag eller inte.
Det känns som om man slåss mot väderkvarnar här. För det går sådär.
Men snart har jag båda röntgenskivorna hemma och då får jag skicka dom till någon som kan kolla.
Fortsättning följer...
 
Teorier
Det kan vara så att knölarna på halsen bara är svullna lymfkörtlar.
Det vet ingen.
I protokollet från biopsin står det icke malignt.
Det innebär i min värld att den är ofarlig.
Men läkarna säger att det är troligt att det är dottertumörer.
Men ingen vet säkert.
Det finns ett sätt att ta reda på det.
Det är att göra en PET CT.
När jag träffade doktor Hilu från Spanien nu i januari så sa han att det är bra att göra en form av ultraljud där man mäter aktiviteten i tumörer och knölar. På det sättet ser man hur mycket av området som är aktivt. Då ser man också om knölarna på halsen är tumörer, tydligen.
Det har ingen gjort här hemma. Det har dom inte ens erbjudit sej att göra.
Jag frågade om det gick att göra en sådan kontroll efter mitt besök i Spanien för arr jag lättare skulle kunna fatta ett beslut.
Nu ska vi göra en sådan kontroll. =)
Återkommer när jag har fått svar.
 
En annan teori är att även om tumören har visat sej vara större så kan det bero på en inflammation som gör att tumören ser egentligen större ut än vad den är.
Det kan man också se på en PET CT.
 
En fundering också...
Jag har fått reda på att när man drar och sliter i en tumör för att få fram ett prov så är risken att man aktiverar den.
Det gör man tydligen också när man gör flera kontraster då kontrast vätskan kan aktivera tumörområdet.
Ett ultraljud gör ingenting. Påverkar inte tydligen. Men får fram aktiva resultat.
Frågan är varför det inte görs fler PET CT?
Är det för dyrt tro?
 
Läkarmöte no 3 januari
Jag har funderat...
Är lite rädd...
Även om resultatet av min/mina tumör/er är lite osäkert, så har jag en knöl på halsen som bara växer tyvärr.
Så nu har jag bestämt mej för att göra traditionell behandling i alla fall.
Jättejobbigt faktiskt.
Men jag känner att tiden bara går och även om jag fortfarande mår jättebra så har jag en helvetesknöl på halsen som växer och d e t känns inte bra. Så efter lite funderande, ett besök i Spanien, där vi har ändrat i min behandling under tiden. Vilket jag självklart hoppas hjälper också, så har jag bestämt mej för att kombinera mitt alternativa behandlingssätt med det dom rekommenderar här hemma.
Så jag ringde min läkare igen och sa att jag ville göra en PET CT för att kunna fatta ett beslut och nu har jag satt igång hela karusellen och det med skräckfylld förtjusning... ;-)
 
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2013-02-19 10:50:31

Förslag på privat röntgen fristående Hisingsbacka Röntgen & MRI. Tog min far dit. Är bra.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anette

"Jag har inte många bollar i luften, jag har ett bollhav" 2-barns mamma född -67, driver 4 företag inom hotell och restaurang och dygnet har inte tillräckligt med timmar. Det är väl förmodligen därför jag har fått cancer... Jag försöker alltid att se något positivt i allt elände och i detta fallet är det nog att jag blir tvungen att jobba mindre. Men det ska gudarna veta, det är f-n inte lätt. Är man van att ha koll på allt så är det också väldgt svårt att släppa. Samtidigt som ett kontrollfreak som jag måste naturligtvis lägga min näsa i allt som händer även om jag borde vara hemma och ta det lugnt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela